Tilbage i marts rundede vi årsdagen for det historiske pressemøde, hvor statsminister Mette Frederiksen lukkede landet ned på grund af den hastigt spredende coronavirus. Covid-19 har for mange mennesker betydet hjemsendelse fra arbejde, efterskole og højskole, lukkede livsprojekter, afbrudte sabbatår og udvekslingsophold. Medicinstuderende Filip Søskov Davidovski blev ramt af det sidste, da han måtte tage tidligere hjem fra Wien i Østrig, hvor han arbejdede med psykiatri, neurologi og neurokirurgi. Eftersom alt var lukket ned herhjemme, kunne han ikke fortsætte sit planlagte klinikophold og var fanget i en slags limbo – ligesom mange andre i foråret 2020.
”Derfor tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne udnytte tiden bedst muligt. Jeg havde selv mærket, at min motivation i forhold til at læse til eksamen var dalet, og jeg var rimelig sikker på, at andre af mine medstuderende måtte have det på samme måde. Så jeg gik i gang med at lave en podcast, der bearbejder stoffet fra lærebøgerne og forsøger at gøre det mere overskueligt,” siger Filip Søskov Davidovski og fortsætter:Foto: Gyldendal Medie
”Vores lærebøger, der ofte er fra Munksgaard, er jo skidegode, men når man ikke rigtig kan være i dialog med sin professor på grund af onlineundervisning, kan det være svært at bevare overblikket. Så podcasten går ud på, at jeg har læst pensum, haft alle frustrationerne og ligesom har tygget stoffet igennem, så jeg kan gennemgå de vigtigste pointer og informationer.”
Filip’s Medical Podcast gennemgår i øjeblikket pensum i psykiatri med udgangspunkt i Munksgaards klassiker Klinisk Psykiatri af Ole Mors, Merete Nordentoft og Ida Hageman(red.). Til hver episode har Filip Søskov Davidovski lavet guldnoter, den studerende kan læse før, efter eller imens de lytter til podcasten.
Positiv feedback
Filip Søskov Davidovski, medicinstuderende og podcastvært, fortæller, at han udvælger sine emner ud fra, hvilke sygdomme der typisk bliver trukket til eksamen. Derudover ser han på, hvilke sygdomme der er hyppigst i befolkningen. Han har også en Instagram- og Facebookside, hvor han er i dialog med sine følgere.
”Så opridser jeg fire eller fem emner og spørger dem, hvad de godt kunne tænke sig at høre om, og så tager jeg til overvejelse, hvad der er mest stemning for,” fortæller Filip Søskov Davidovski.
På Spotify er Filip’s Medical Podcast blevet lyttet til over 18.000 gange og har mere end 3000 følgere. Siden nytår er lytterantallet nærmest tredoblet, og podcasten har ligget på Spotify’s top-100-liste over de mest populære podcasts de seneste to måneder. Filip Søskov Davidovski fortæller, at han får en del feedback fra sine lyttere. Og det er ikke kun medicinstuderende, der tuner ind, når der er nye afsnit; det er også sygeplejerske- eller fysioterapeutstuderende, folk, der selv har lidelsen, eller pårørende, der skriver, at podcasten giver dem bedre ballast til at indgå i dialog med lægerne.
”Jeg har endnu ikke modtaget en hadefuld besked, det har udelukkende være positiv feedback,” siger Filip Søskov Davidovski.
Hvad byder fremtiden på?
Filip Søskov Davidovski fortæller, at han primært er motiveret af et ønske om at skabe et bedre læringsmiljø for sine medstuderende. Han mener, at podcastmediet for mange studerende er en nem og overskuelig måde at lære på, og at det også er en optimal måde, hvorpå den studerende kan beskæftige sig med pensum, når de fx pendler til klinikophold.
”Jeg har i lang tid tænkt, at der manglede en podcast, der specifikt henvendte sig til studerende,” fortæller Filip Søskov Davidovski og fortsætter:
”Når man sidder i toget på vej til klinikophold i Nykøbing Falster eller Holbæk, hiver man måske ikke lige den store lærebog på 1000 sider frem og begynder at studere. Men hvis man i stedet kan tage pensum i ørerne, tror jeg, det bliver nemmere at udnytte transporttiden. Podcasten er bygget op omkring huskeregler og guldkorn, nem formidling, som gør, at det er lettere at lytte til.”
Det er allerede tilfældet på nogle studier; kan du forestille dig, at podcasts vil blive en del af pensum på medicin?
”Ikke lige foreløbig. Jeg tror dog på, at alternative læringsmetoder er kommet for at blive. Altså, at studerende i fremtiden ikke blot vil sidde stille på en skolebænk og lytte til en underviser, der fortæller dem om pensum, men at de studerende får alternative muligheder for at interagere med stoffet. Munksgaard har fx oprettet platformen og videoleksikonet PsychSim, der igennem 100 videoer illustrerer psykiatriske kernesymptomer. Her kan de studerende fx se skuespillere udføre et scenarie, der viser, hvordan man som læge skal interviewe patienter i en konsultation. Jeg synes, det er virkelig interessant, og jeg tror, at den form for initiativer er del af en udvikling, der er kommet for at blive.”
Tror du, der kommer en fremtid, hvor studerende ikke beskæftiger sig med den klassiske, fysiske lærebog?
”Det vil være svært. Jeg tror, det er sundt, at der er nogen, der har skrevet den viden ned, vi har akkumuleret gennem lang tid. Mange lærer også bedst ved at læse i en bog, hvad enten den bog findes på internettet eller fysisk. Jeg tror, man kan forbedre indlæringen ved at få stimuleret forskellige sanser, fx hvis du kan lytte til pensum, mens du går en tur, men jeg tror ikke, at det lige er i morgen, at vi omlægger hele indlæringsformen, for fakulteterne kan godt være lidt langsomme til at følge op på udviklingen. Dog kan jeg se, at der allerede nu er taget de første spadestik,” siger Filip Søskov Davidovski.
Hør Filip Søskov Davidovskis podcast Filip's Medical Podcast på Spotify her.