Spring til hovedindhold

“Anatomi i fokus er ikke bare en bog, det er et læringsværktøj.”

Vi har talt med forfatter og lektor Gitte Hansen Fredslund fra UC Syd om, hvordan du kan bruge opgavebaseret læring til at gøre undervisningen mere aktiv, konkret og meningsfuld.

Vil du gøre anatomien mere levende for dine studerende?

Lektor Gitte Hansen Fredslund fra UC Syd deler, hvordan du kan bruge opgavebaseret læring til at gøre undervisningen mere aktiv, konkret og meningsfuld. Hun fortæller også, hvordan og hvorfor dine studerende selv kan skabe deres egen anatomi-bog, mens de arbejder med stoffet.

Hvilket hul i eksisterende undervisningsmateriale ønsker du at udfylde, og hvordan adskiller bogen sig fra andre anatomilærebøger på markedet?

Når jeg underviser, ser jeg ofte studerende kæmpe med at navigere i tunge anatomibøger fyldt med latin, græsk og fagterminologi. Mange spørger: “Hvad er det egentlig, jeg skal kunne?” Det hul ville vi lukke.

Anatomi i fokus er ikke bare en bog, det er et læringsværktøj. Vores bog udfylder hullet mellem teori og praksis ved at tilbyde en opgavebaseret tilgang, hvor læring sker gennem aktivitet og visualisering. Vi har kodet strukturer med farver, inkluderet tegneopgaver, krydsord og oversættelsesopgaver, så stoffet bliver mere tilgængeligt og engagerende.

En vigtig pointe er, at opgaverne kan bruges både som en del af undervisningen og som forberedelse. Det betyder, at de studerende allerede inden undervisningen har forholdt sig aktivt til stoffet – ikke kun læst passivt, men arbejdet med begreberne. Det giver et helt andet udgangspunkt for dialog og refleksion i undervisningen.

Anatomi i fokus er ikke bare en bog, det er et læringsværktøj.

Hvordan har du arbejdet med at gøre et komplekst og ofte svært stof ”let forståeligt”?

Vi har taget udgangspunkt i, hvordan hjernen lærer bedst: gennem aktivitet og variation. Derfor finder du opgaver, der taler til forskellige læringsstile: fra oversættelse af fagtermer til kreative tegneopgaver. Og så har vi gjort det praksisnært. Små journalnotater viser, hvordan anatomisk viden bruges i virkeligheden. Det gør stoffet relevant og motiverende. Når man kan se, hvorfor det er vigtigt, bliver det lettere at forstå.

Er der et afsnit eller kapitel i bogen, du er særligt stolt af?

Jeg kan faktisk ikke pege på ét kapitel – jeg er glad for hele bogen. Det, der gør mig mest tilfreds, er, at de studerende nu har fået noget konkret at arbejde med. I undervisningen kan jeg sætte dem i gang, så der ikke længere bliver for meget passiv kommunikation, hvor jeg står og formidler, og de blot lytter. Nu bliver undervisningen dynamisk, og de ”får fingrene ned i bolledejen” og bliver aktive i deres egen læring.

Når de arbejder med opgaverne, skaber de i virkeligheden deres egen anatomi-bog. Det giver en helt anden energi i undervisningen: de bliver nysgerrige, stiller langt flere spørgsmål end tidligere, og det er et tydeligt tegn på undring og refleksion. For mig er det et kæmpe kvalitetsløft, når læring går fra passiv modtagelse til aktiv deltagelse.

Når de arbejder med opgaverne, skaber de i virkeligheden deres egen anatomi-bog.

Hvorfor har du valgt en opgavebaseret tilgang til anatomiundervisning?

Anatomi er et teoretisk og visuelt fag, og det kræver mere end blot læsning for at forstå. At lære gennem opgaver fremmer aktiv deltagelse og dybere forståelse. Når studerende selv tegner, oversætter og løser opgaver, bliver de ikke passive læsere, men aktive lærende. Det styrker både hukommelsen og evnen til at anvende viden i klinisk praksis.

Derfor har vi bygget bogen op, så den inviterer til handling. De studerende skal selv finde svarene – enten i Bevægeapparatets anatomi, som vi anbefaler, eller via QR-koderne i bogen, hvor de kan tjekke deres svar mod en overordnet løsning. Om de bruger AI som hjælp, gør mig ikke noget. Det afgørende er processen: At de har skullet opsøge svaret, bearbejde det og få det “ud igennem hånden”. Den aktive tilgang giver langt mere læring end passiv læsning – og det er netop den forskel, vi ønsker at skabe.

Hvad drømmer du om, at læseren tager med sig efter at have arbejdet med Anatomi i fokus?

Jeg drømmer om, at de studerende oplever anatomi som spændende og relevant, ikke som en mur af svære ord. At de får en solid grundforståelse af bevægeapparatet og samtidig lærer strategier til at huske og anvende viden i praksis.

Men det stopper ikke der. Jeg håber, at bogen giver dem mod på at være nysgerrige og stille spørgsmål, for når de undrer sig og reflekterer, sker den dybe læring. Det er præcis det, jeg ser i undervisningen nu: De kommer med langt flere spørgsmål end før, og det er et tegn på, at de ikke bare læser, men forstår og tænker selv.

Jeg ønsker også, at de oplever værdien af processen. Det er ikke kun svaret, der tæller – det er vejen derhen. Om de bruger AI, QR-koderne i bogen eller slår op i Bevægeapparatets anatomi, er underordnet. Bare det, at de har skullet finde svaret og få det “ud igennem hånden”, giver en helt anden læring end passiv læsning.

Jeg håber, at bogen giver [de studerende] mod på at være nysgerrige og stille spørgsmål, for når de undrer sig og reflekterer, sker den dybe læring.

Anatomi i fokus er ikke bare en ny lærebog, men et redskab, der kan forvandle din undervisning. Gitte Fredslund viser, hvordan du kan engagere dine studerende gennem aktive øvelser, nysgerrighed og egenproduktion af materiale. Hvis anatomien før har været et uigennemtrængeligt fag, giver denne tilgang dig et åbent vindue og dine studerende mod på at mestre stoffet.

Anatomi i fokus

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms