Peter Thybo

Sundhedsfremme i hverdagen
Hvad er det, de sunde kan? Hvor har de det fra? Hvad kan vi lære af deres sundhedsadfærd? Denne lære- og debatbog har fokus på sundhedsfremme i hverdagslivet. Den skærper vores syn på en dynamisk sundhedsopfattelse, og indkredser strategier for sundhedsadfærd og sundhedspædagogik.   I bogens første del drøftes begreberne sundhed og sundhedsfremme på baggrund af professor i medicinsk sociologi Aaron Antonovskys teori om salutogenese og WHO’s definition samt et nødvendigt samspil mellem natur-, human- og samfundsvidenskab.   Herefter følger bogens anden del med ti kapitler, som belyser praktiske eksempler på arbejdet med sundhedsfremme i forskellige befolkningsgrupper. Hvad gør kommunen? Hvad kan praktiserende læger sætte i værk, når de ønsker at fremme sundheden? Hvad gør skolen, når sundhed er på skemaet? Kan kronisk syge mennesker lære at leve med deres sygdom gennem sundhedsfremme? Hvordan når man mennesker fra etniske minoriteter, socialt udsatte eller voksne misbrugere med budskaber om sundhedsfremme? Hvordan kan man arbejde med sundhedsfremme hos familien, der venter barn, med ældre eller på en arbejdsplads?   Bogens tredje del drager paralleller mellem eksempler fra kapitlerne for at finde svar på, hvad de sunde kan, hvor de har det fra, og hvordan man kan arbejde med sundhedsfremme i praksis. Kreativitet og læring viser sig at være nøglebegreber i den dynamiske proces, hvor Antonovskys teori om salutogenese udfoldes gennem kognitions- og kreativitetsforskning samt læringsteori.      Har du kommentarer eller spørgsmål til bogen, er du velkommen til at sende en mail til redaktørerne: Kjeld Fredens (fredens@post4.tele.dk), Tommy J. Johnsen (mj-tj@dlgtele.dk) eller Peter Thybo (pt@peterthybo.dk ).

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

265,00 kr.

212,00 kr. ekskl. moms

+-
Fysiologi og anatomi
Bemærk, at der i 2. oplag er foretaget nogle mindre præciseringer af teksten i forhold til 1. oplag. Disse ændringer findes på side 141, 152, 156, 157og 200. På disse sider er teksten ombrudt, således at enkelte sætninger står på den efterfølgende side. Der er ikke i øvrigt ændret på bogens indhold.   Med bogen Det levende menneske introduceres et helt nyt koncept: den niveauopdelte lærebog. Bogens fire niveauer: introduktion, grundlæggende forhold, fordybelse og de store sammenhænge, giver både underviser og studerende et utal af muligheder for at undervise, læse og tilegne sig stoffet på forskellige niveauer – emneopdelt eller tværgående.   Det levende menneske gennemgår de klassiske fysiologiske og anatomiske emner: cellen, huden, nyrer og urinveje, hjerte og kredsløb, respiration, immunologi, temperaturregulering, forplantning, nervesystemet, øjet og øret, det endokrine system, fordøjelsessystemet og bevægeapparatet. Her ud over er der et kapitel om topografisk anatomi samt et kapitel om histologi.   Bagerst i bogen er et fuldstændigt gennemillustreret atlas over kroppens anatomiske strukturer. Atlasset kombinerer billeder og tegninger på en ny og meget illustrativ måde.   Bogens hovedvægt er lagt på sammenhængen mellem de (nyeste) grundlæggende teorier og den kliniske praksis.   Bogens hovedmålgruppe er de studerende på de mellemlange og videregående sundhedsuddannelser. Den kan også med stort udbytte læses og bruges af færdiguddannede i den kliniske praksis.   Bogen er gennemillustreret.   Ulla Fasting og Jørgen Hougaard er begge uddannet sygeplejersker og har i årevis undervist og forsket inden for det sundhedsfaglige felt.    

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

765,00 kr.

612,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies