Forskningsmetode i praksis

Forskningsmetode i praksis

Projektorienteret videnskabsteori og forskningsmetodik

Beskrivelse

ANMELDELSER

Fakta

Dette er 3. udgave af FORSKNINGSMETODE I PRAKSIS, der anvendes som grundbog i forskningsmetode på mange uddannelser. Bogen viser den tætte sammenhæng mellem videnskabsteori og forskningsmetodik, og har fokus på en styrkelse af sammenhængen mellem det teoretiske og det praktisk videnskabelige arbejde. Den praktiske anvendelighed er blevet styrket med flere anvisninger, eksempler og modeller, som demonstrer, hvordan man kan udvikle og gennemføre egne forskningsprojekter. I denne 3. udgave er den kvalitative del styrket – dels med et nyt kapitel om diskursanalyse, dels med et nyt kapitel om kvalitativ indholdsanalyse.

Bogen beskriver, hvilke metoder og fremgangsmåder der findes inden for videnskabens verden. Den gennemgår centrale begreber inden for både den natur- og humanvidenskabelige tradition, og læseren får et detaljeret indblik i kvantitative og kvalitative principper i samfundsvidenskabeligt arbejde. Der stilles også skarpt på forskningens mere basale sider og de redskaber, man har brug for, når man skal begrunde sine metodiske valg i teoretiske og empiriske projekter.

FORSKNINGSMETODE I PRAKSIS henvender sig til alle, der arbejder med forskningsmetodik. Den er især relevant for studerende og undervisere inden for sygepleje, fysioterapi og ergoterapi. Andre professionsuddannelser kan også have stor gavn af den, fx jordemødre, radiografer, bioanalytikere, lærere, pædagoger og studerende inden for ernæring og sundhed.

Eksempelmaterialet er især hentet fra en sundhedsfaglig kontekst, og bogen kan bruges i alt fra analyser og rapporter til opgaver, bachelorprojekter, specialeprojekter, ph.d.-projekter og større forskningsprojekter.