• Print

Barndomspsykologi

Udvikling i en forandret verden

ISBN: 9788741224145 (Bog)
Udgivelsesår: 2005
Udgave: 2
Sider: 304
Bestil vurderingseksemplar

Bogen formidler Dion Sommers forskning om børns udvikling og hans nye begreb "Barndomspsykologi". Barndomspsykologi betragter børns udvikling i relation til vor tids samfund, kultur og hverdagsliv og er et kritisk opgør med en række dominerende børne- og familiepsykologiske teorier.

Bogens intention

Bogen er tænkt som et bidrag til faglig nyorientering og har til hensigt at tegne konturerne til et konkret nyt fag – Barndomspsykologi. Med begrebet Barndomspsykologi giver forfatteren mulighed for at forstå perspektivskiftet i den fundamentale opfattelse af, hvad et barn er, og hvordan dets udvikling skal forstås.

Bogens opbygning

Bogen har to gennemgående perspektiver: For det første synet på barnet som kompetent og for det andet den overbevisning, at barndomspsykologisk viden altid må ses på baggrund af den historiske og kulturelle sammenhæng, den udspringer af og er indlejret i. Disse temaer belyses på mange måder både direkte og indirekte i bogen.

Målgruppe

Bogen henvender sig til psykologistuderende, pædagogstuderende og forskere i børn og udvikling.

Dion Sommer

Dion Sommer (1948) er cand.psych., professor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut, Århus Universitet. Han er forfatter og medforfatter til en lang række artikler og bøger om moderne barndom og børns udvikling.

Foto af Dion Sommer
Dion Sommer
Bagsidetekst
Barndomspsykologi foreligger nu i 2. udgave – markant revideret og udvidet på en række punkter. Selv om meget af indholdet er det samme, er denne udgave på væsentlige punkter så anderledes, at man må tale om en (delvis) ny bog.¨ I løbet af de sidste 30-40 år har væsentlige ændringer fundet sted inden for international forskning om børn. Teorisyn har ændret sig betydeligt, og ny viden fra en lang række empiriske undersøgelser har ligeledes ført til et perspektivskift i forskernes fundamentale opfattelse af, hvad et barn er, og hvordan dets udvikling skal forstås. Med afsæt i denne nye viden tegnes konturerne af et moderne fag, der betragter børns udvikling i relation til vor tids samfund, kultur og hverdagsliv. Bogen bliver dermed også et kritisk opgør med en række børne- og familiepsykologiske teorier og opfattelser, som i årtier har domineret og stadig er fremtrædende herhjemme – teorier, som i forfatterens øjne på en række punkter fejlfortolker moderne børns vilkår og udviklingsmuligheder i en stærkt forandret virkelighed. Dion Sommer (1948), cand.psych., professor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Har forsket bredt i børns opvækstvilkår i det moderne samfund, i de seneste år med speciel fokus på kultur, hverdagsliv og barnets sociale kompetence. Forfatter og medforfatter til en lang række artikler og bøger om moderne barndom og børns udvikling.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.