• Print

At tale med børn

Metodiske samtaler med børn i svære livsituationer

ISBN: 9788741252766 (Bog)
Udgivelsesår: 2009
Udgave: 3
Sider: 308
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Inspiration til flere samtaler med børn, som har det svært.

Bogens intention

Bogen er tænkt som en hjælp, når fagfolk skal møde børn, der har været igennem smertefulde oplevelser og/eller står over for sociale omstillinger, sygdom eller andre negative omstændigheder, der vil påvirke eller forandre deres selvforståelse og livsperspektiv. Bogen kan læses som en bog om børns almene forudsætninger og behov for at gå i dialog om deres liv og deres udfordringer, og som en bog om, hvordan man kan støtte børns udvikling ved hjælp af gode samtaler.

Bogens opbygning

Denne 3. udgave er i højere grad end de tidligere udgaver baseret på erfaringer fra et bredt udsnit af fagpersoner i forskellige roller. Bogen knytter en praktisk metodik sammen med nyere samspilsorienterede, transaktionelle perspektiver på børns udvikling.

Målgruppe

Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn inden for det sociale, det familieretlige og det strafferetlige område samt til studerende på de pågældende uddannelser. Den vil især være relevant for de fagfolk, som møder børnene og deres nærmeste i sammenhænge, hvor der skal træffes beslutninger – i hjemmet, i plejefamilier og på institutioner.

Haldor Øvreeide (f.1944) er psykolog, specialist i klinisk psykologi og har i mere end 25 år arbejdet med børne- og familiesager både inden for PPR-området, på specialskole og som chefpsykolog i børne- og ungdomspsykiatrien. I dag ejer og driver han Institut for Familie- og Relationsudvikling (IFRU), som tilbyder psykologisk behandling af børn og voksne, forældrerådgivning, familieterapi samt vejledning, konsultation og undervisning.

Bagsidetekst
Denne bog er skrevet for at inspirere til flere samtaler med børn, som har det svært. Gennem flere og bedre samtaler med børnene vil vi kunne få en dybere indsigt i deres perspektiver og behov, og derved vil vi kunne forbedre vores omsorg for dem. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn inden for det sociale, det familieretlige og det strafferetlige område samt til studerende på de pågældende uddannelser. Den vil især være relevant for de fagfolk, som møder børnene og deres nærmeste i sammenhænge, hvor der skal træffes beslutninger – i hjemmet, i plejefamilier og på institutioner. Forfatteren præsenterer et kommunikationsteoretisk perspektiv på børns oplevelse, selvforståelse og udvikling og anviser retningslinjer for, hvordan man i forskellige professionelle roller udvikler kontakten og dialogen med barnet. Bogen er rigt forsynet med eksempler fra forskellige samtalesituationer med børn. I professionelt arbejde skal der være en god sammenhæng mellem teori og praksis, ikke mindst for at opnå en høj etisk standard i arbejdet. Denne 2. udgave er gennemarbejdet med primær vægt på at øge sammenhængen mellem den beskrevne teori og de praktiske anvisninger.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.