• Print

Specialpædagogik i læreruddannelsen

Jørgen Christiansen, Brian Degn Mårtensson og Torben Pedersen (red.)
Redaktører: Jørgen Christiansen, Brian Degn Mårtensson, Torben Pedersen
Forfattere: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ISBN: 9788741263069 (Bog)
ISBN: 9788741266718 (i-bog)
Udgivelsesår: 2016
Udgave: 1
Sider: 314
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Specialpædagogik i læreruddannelsen handler om arbejdet med elever, der har det svært i skolen.

Bogens udgangspunkt er den specialpædagogiske fagtradition, hvor især socialpædagogikken og specialundervisningsbegrebet har haft betydning. Bogen afspejler derudover en bevægelse i retning af et mere inkluderende fagsyn, hvor man hellere taler om elever i en situation, der er vanskelig eller kompliceret, frem for om elever med vanskeligheder. Denne bevægelse hænger sammen med den generelle politiske og pædagogiske udvikling, ikke mindst ændringerne i folkeskolen og i læreruddannelsen, hvor man sigter mod, at hovedparten af eleverne skal undervises i samme skole. Derfor må arbejdet med elever i komplicerede læringssituationer kobles tæt til den almene praksis og teoridannelse.

Alle bogens kapitler er skrevet af forfattere med faglig indsigt i specialpædagogiske problemstillinger. Nogle forfattere har aktivt været med til at formulere den aktuelle policy på området, andre har forsket i det i mange år, andre igen har en særlig ekspertise eller faglig interesse i deres emne.

Bogen er primært skrevet til læreruddannelsens modul Specialpædagogik, men henvender sig også til andre studerende og praktikere inden for det social- og specialpædagogiske område.

Jørgen Christiansen er pæd.psych og uddannelsesleder ved UC Sjælland.

Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og lektor ved UC Sjælland.

Torben Pedersen er viceskoleleder og arbejder med implementering af bevægelse og udeskole i undervisningen.

Tidsskriftet Specialpædagogik nr. 5/ 2016

05-01-2017 Mette Friderichsen

"Jeg glæder mig over den betydning, som kommer frem i titlen på denne bog. "Specialpædagogik i Læreruddannelsen". Specialpædagogikken får nemlig sin egen og selvstændige fremhævelse som fag i forhold til kommende læreres uddannelse, og det er der behov for."

Folkeskolen

02-01-2017 Ida Marie Mundt

”Kan en fagbog være en dejlig bog? Jeg blev helt glad, da jeg læste den, og forestillede mig, hvor godt klædt på vores kommende lærere kan blive, hvis dette er den grundbog, de bliver præsenteret for. Nuanceret, ny og anvendelig viden over et bredt spekter.

[…]Der præsenteres ny viden, relevant forskning og udviklingsarbejder. Noget er akademisk avanceret præsenteret, og en del er direkte praksisangivende. Også videreuddannelsen kan drage nytte af denne fine samling artikler, der helt sikkert kan kvalificere også den erfarne lærers praksis.

Af alle 15 artikler var der højst en enkelt eller to, jeg letlæste. Resten var velskrevet og inddragende. Så tak for den udgivelse.”

 

Læs hele anmeldelsen her

 

Bagsidetekst
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.