• Print

Specialpædagogik - en grundbog

Christiansen, Degn Mårtensson og Pedersen (red.)
Redaktører: Brian Degn Mårtensson, Torben Pedersen, Jørgen Christiansen
Forfattere: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ISBN: 9788741254234 (Bog)
Udgivelsesår: 2011
Udgave: 1
Sider: 450
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Saglig og læsevenlig indføring i specialpædagogikkens mange aspekter, såvel de teoretiske som de praktiske.

Målgruppe

Specialpædagogik – en grundbog henvender sig primært til studerende på det nye linjefag specialpædagogik på læreruddannelsen, men den vil også være nyttig som håndbog for lærere og andre, der allerede arbejder inden for det specialpædagogiske område.

Jørgen Christiansen

Jørgen Christiansen er pæd.psych., aut. Psykolog, lektor ved University College Sjælland.

Brian Degn Mårtensson

Brian Degn Mårtensson er afdelingsleder, foredragsholder samt redaktør på tidsskriftet Specialpædagogik.

Torben Pedersen

Torben Pedersen er viceskoleleder på Nordgårdsskolen i Nykøbing Sj.

 

Af Jørgen Christiansen, Brian Degn Mårtensson og Torben Pedersen blandt flere

www.undervisere.dk

13-10-2011 Sanne Lillemor Hansen

"Ny grundbog om specialpædagogik prioriterer den praktiske dimension højt. Bogen er let at gå til og bør læses af alle med interesse for specialpædagogik. [...] Lad det være sagt med det samme: Det er lykkedes forfatterne at få samlet en række gode og relevante artikler skrevet af en række bidragydere med både teoretisk og praktisk indsigt i specialpædagogik. [...] det generelle billede er, at bogen lever op til redaktørernes programerklæring om en kort, klar og lettilgængelig formidling af stoffet, der lægger op til videre studier. Det bidrager en fyldig litteraturliste efter hver artikel også til. Redaktørerne har haft den ambition at lade udvalget af artikler repræsentere forskellige tilgange til specialpædagogik. Allerede i indledningen erklærer de, at de ikke vil gøre sig til talsmænd for en bestemt psykologisk, pædagogisk eller videnskabsteoretisk profil. Som en ekstra service til læseren opsummerer de selv i bogens afsluttende kapitel artiklernes forskellige teoretiske positioner. Det lægger op til debat og selvstændigt arbejde med stoffet. Med den bredde og tyngde hører bogen hjemme på hylden hos enhver studerende eller lærer med interesse for det specialpædagogiske arbejde."

Bagsidetekst
Specialpædagogik som fag har i de senere år oplevet stor fremgang, ikke mindst efter at det er blevet muligt at vælge faget som linjefag på læreruddannelsen, hvor det hurtigt er blevet et af de mest søgte linjefag. Fagets succes skyldes dels, at der er behov for lærere med faglige kvalifikationer inden for det specialpædagogiske felt, dels at også mange lærere inden for det almenpædagogiske område dagligt står over for specialpædagogiske udfordringer i deres arbejde med at opbygge inkluderende læringsfællesskaber for alle børn. Specialpædagogik – en grundbog giver en saglig og læsevenlig indføring i specialpædagogikkens mange aspekter og viser, hvordan faget kan beriges af et samspil mellem forskning, professionsuddannelse og praksis. Bogens bidragydere er dels førende teoretikere og forskere på området, dels praktikere med mange års erfaring inden for det specialpædagogiske arbejde. Bogen henvender sig primært til studerende på linjefaget specialpædagogik på læreruddannelsen og til studerende på de specialpædagogiske diplomuddannelser. Desuden vil den være nyttig som håndbog for lærere og andre, der allerede arbejder inden for det almen- og specialpædagogiske område.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.