• Print

Biblioteksdidaktik

Cecilie Laskie (red.)
Redaktører: Cecilie Laskie
Forfattere: ,,,,,,

ISBN: 9788741267357 (Bog)
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 1
Sider: 250


Kan købes fra: 30-08-2017

Bestil vurderingseksemplar

Til studiestart 2017 ligger en grundbog i biblioteksdidaktik klar til studerende ved biblioteksuddannelserne, biblioteksformidlere på efteruddannelse og andre interesserede.

Grundbogen er en gennemgang af biblioteksfaglige genstandsfelter – både inden for digital dannelse og kulturel dannelse – og teori om bibliotekets udvikling samt biblioteksdidaktik. Til hvert kapitel hører en række studieøvelser, der fra et meta-perspektiv sætter fokus på og træner læseren i biblioteksdidaktiske greb inden for alle de tre tilgange: den formidlende, den stilladserende og den vejledende.

Forfatterholdet består af undervisere fra bl.a. Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Roskilde Universitet: Jens Jørgen Hansen, Rune Eriksson, Trine Schreiber, Lennart Björneborn, Henrik Jochumsen, Helle Hygum Espersen, Linda Lundgaard Andersen og Cecilie Laskie

Om bogen siger forfatterne:

”Bogen er vigtig, fordi den kan bidrage til at udvikle biblioteksformidleres refleksion over deres praksis. Samtidig kan den udvide forståelsen af biblioteksarbejdets forskellige pædagogiske opgaver – både i forhold til at formidle og vejlede om kulturelle produkter og services samt etablere møder og aktiviteter for borgere i biblioteksrummet.” Jens Jørgen Hansen, SDU

”Det digitale mediemiljø har ændret samfundet, ikke mindst dets kommunikationsformer og de måder folk erhverver og deler information og viden på. Det indebærer etableringer af nye typer læringsnetværk og –miljøer, som biblioteket skal finde sig til rette i, men også skal bidrage til. En biblioteksdidaktik skal give veje til, hvordan biblioteket finder sin plads heri samtidig med, at den skal vise, hvordan biblioteket hjælper andre til at deltage i udformningen af de nye kommunikationsformer og organiseringer af viden. Det er blandt andet ideen med denne bog om biblioteksdidaktik.” Trine Schreiber, IVA, KU

Bagsidetekst
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.