• Print

At forstå børns tanker

Børneinterview som pædagogisk redskab

ISBN: 9788741224329 (Bog)
Udgivelsesår: 2003
Udgave: 1
Sider: 144
Bestil vurderingseksemplar

I At forstå børns tanker giver de to svenske forfattere deres bud på, hvordan man som pædagog eller lærer kan benytte samtaler med børn til at afdække, hvad og hvordan børn tænker om det, der foregår i børnehave, fritidshjem eller skole. Desuden er de optaget af at finde ud af, hvad børn mener om deres egen tænkning og om det at vide eller lære noget. Ud over at anse det for vigtigt, at voksne, der beskæftiger sig med børn, lærer at se tingene fra børnenes perspektiv, påpeger forfatterne de udviklende potentialer, der ligger i at interviewe og samtale med børn – både for børnene og for pædagogen selv.

Børn, der udfordres til at tænke selv og reflektere over deres tanker, stimuleres til at blive endnu bedre tænkere, mener de. Men også pædagogen kan blive mere bevidst om sin egen rolle og om, hvilke muligheder det pædagogiske arbejde rummer. Den evaluerende samtale under eller efter et gennemført pædagogisk forløb er et vigtigt redskab for pædagogen til at vurdere resultaterne af sit arbejde. Endelig er børneinterview et glimrende udgangspunkt for samarbejdet med forældrene.

Bogen giver konkrete anvisninger på, hvordan samtaler kan gennemføres med børn enkeltvis eller i grupper, hvordan samtalen kan bygges op, hvordan man bedst stiller spørgsmål, der åbner for barnets egne formuleringer, hvilke praktiske omstændigheder man bør tage højde for, og, ikke mindst, hvordan man tolker børneinterview.

At forstå børns tanker har tidligere været udgivet på dansk under titlen “Om at forstå børns tanker og om at tale med børn”. Den nye udgave er revideret og udvidet af forfatterne. Erik Sigsgaard har skrevet bogens danske forord. Elisabet Doverborg og Ingrid Pramling Samuelsson forsker begge i børns læring ved Göteborg Universitet. Bogen er oversat fra svensk efter []Att förstå barns tankar[] af Anne Grete Holtoug

Bagsidetekst
At forstå børns tanker henvender sig til pædagoger og til lærere i de yngste klasser. De to forfattere viser, hvor vigtigt det er at kunne tale med børn om, hvordan de tænker og oplever verden og det, der foregår i børnehave, skole eller fritidshjem. De informationer, man som professionel voksen kan få gennem interview eller samtaler med børnene, er et enestående redskab for pædagogens planlægning og evaluering af sit arbejde og i samarbejdet med forældrene. Men det er vigtigt, at pædagogen er bevidst om sin måde at kommunikere med børnene på. Bogen beskriver en metode til, hvordan man kan få adgang til børnenes egne tanker og formuleringer, og giver konkrete anvisninger på, hvordan man rent praktisk griber samtalerne og tolkningen af dem an. ”Når børnehaven er bedst, er den den ypperste skole, der findes. Og det helt uden at efterligne skolen, som den sædvanligvis kendes ... Denne bog om samtale og interview med børn kan hjælpe pædagogerne til at komme tættere på børnenes tænkning og dermed tættere på egen praksis og tænkning. Den kan hjælpe dem med at videreudvikle og forfine børnehavens særlige kvaliteter.” Fra Erik Sigsgaards forord til bogen
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.