• Print

Effektivitet i sundhedsvæsenet

samarbejde, fleksibilitet og kvalitet

ISBN: 9788762811362 (Bog)
Udgivelsesår: 2012
Udgave: 1
Sider: 313
Bestil vurderingseksemplar Bestilling for BogPlus-kunder
Kig i bogen

Denne bog stiller skarpt på samarbejdet mellem forskellige faggrupper på arbejdspladsen.

Der er i øjeblikket en stærkt stigende interesse for produktivitet, effektivitet og kvalitet i den offentlige sektor – specielt indenfor hospitalssektoren. I den forbindelse har den amerikanske forsker Gittells epokegørende arbejder vakt meget stor interesse i Danmark.

Bogens centrale budskab er, at det ikke er nok, at de ansatte er dygtige til deres fag – de skal også kunne samarbejde med hinanden på tværs af faggrænser. Godt samarbejde er først og fremmest kendetegnet ved hhv. fælles sprog, fælles mål og gensidig respekt.

Gittell viser, at det kan på én gang kan lade sig gøre at optimere tre ting, nemlig
1. Kvalitet og produktivitet i ydelserne
2. Patienttilfredshed
3. De ansattes trivsel og arbejdsmiljø

Disse tre faktorer kaldes ofte "Den stærke trekant", fordi faktorerne til stadighed påvirker hinanden i en positiv retning, når arbejdspladsen først er inde i en god udvikling.

Organisationer, der ønsker at styrke samarbejde, trivsel, kvalitet, produktivitet og brugertilfredshed må revurdere arbejdsgangene for det samlede personale. Bogen viser hvorfor og hvordan.

En meget væsentlig bog, der viser hvordan sundhedsvæsenet kan styrke samarbejde, trivsel, kvalitet, produktivitet og brugertilfredshed

Lektørudtalelse
Jody Hoffer Gittell

Politolog og professor i management ved ved Brandeis University i Boston. Hun har en ph.d. i management fra Massachusetts Institute of Technology og har undervist ved Harvard Business School. Hun har ved flere lejligheder været i Danmark for at holde foredrag og workshops om samarbejdet mellem forskellige faggrupper på arbejdspladsen.

Jody Hofer Gittell

Jody Hoffer Gittell

Tidsskrift for Den norske legeforening

24-09-2012 J. E. Kristoffersen

"[..]den er velegnet til å gi påfyll og perspektiv for dem som har arbeidet med ledelses- og systemutfordringer over lengre tid."[...]

DBC - Lektørudtalelse

08-06-2012 Alma Lind Jensen

"Bogen vil have interesse for beslutningstagere, ledere og andre aktører i sundhedsvæsenet. [...] En meget væsentlig bog, der viser hvordan sundhedsvæsenet kan styrke samarbejde, trivsel, kvalitet, produktivitet og brugertilfredshed ved at revurdere arbejdsgangene for det samlede personale. Kunne eventuelt overføres på andre organisationer."

En meget væsentlig bog, der viser hvordan sundhedsvæsenet kan styrke samarbejde, trivsel, kvalitet, produktivitet og brugertilfredshed

Lektørudtalelse
Bagsidetekst
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.