• Print

Dødens teater

ISBN: 9788762810662 (Bog)
Udgivelsesår: 2012
Udgave: 1
Sider: 320
Bestilling for BogPlus-kunder
Kig i bogen

Dødens Teater er en levende fortælling om et stykke spændende dansk kulturhistorie.

Dødens Teater handler om medicinens og kirurgiens første, spæde skridt, før den moderne lægevidenskab tager form, og om de farverige personer, der drev udviklingen. Men bogen tegner også et større portræt af en tid, hvor viden kolliderede med overtro, og hvor både høj og lav måtte kæmpe for at overleve pest, kopper, fattigdom, sult og dårlig ernæring.

Det hele begynder i 1645. I Københavns nye anatomiske teater ligger liget af en ung kvinde, som netop er blevet henrettet for utroskab. For første gang i Danmark bliver et menneske dissekeret foran et publikum af lærde og fornemme tilskuere. Herfra pibler historierne frem, og de vidtforgrenede tråde løber til slut sammen i starten af 1800-tallet.

Den makabre forestilling i Dødens teater er ikke mørk middelalder. Tværtimod er oplysningstiden kommet til landet, og de grufulde anatomiske undersøgelser er lægekunstens første, spæde skridt ind i det moderne – fra vrøvl imod videnskab.

Bogen kan varmt anbefales til alle læger og alle andre historisk interesserede

Ugeskrift for Læger

Klaus Larsen (f. 1951) er journalist på Ugeskrift for Læger. Har tidligere bl.a. udgivet den anmelderroste Ve og Velfærd, som beskriver medicinens og lægefagets udvikling i samspil med det omgivende samfund i de sidste 200 år. I Dødens Teater fortælles forhistorien.

Klaus Larsen, forfatter til Dødens teater

Klaus Larsen

Dansk Medicinhistorisk Årbog 2012

04-01-2013 Gerda Bonderup

"Klaus Larsen, journalist ved Ugeskrift for Læger, udgav sammen med Kurt Jacobsen for fem år siden den meget fine bog Ve og Velfærd. Læger, sundhed og samfund gennem 200 år. Dengang savnede Klaus Larsen en beskrivelse af forholdene forud, og derfor gik han i gang med at udforske dem. Resultatet er denne bog Dødens Teater, der altså fortæller lægevidenskabens forhistorie. Og hvilken historie! Jeg har sjældent set så velskreven historieformidling!" [...] "Om hændelserne i de [...] år, da pesten også hærgede i København og tog en tredjedel af befolkningen med sig, bliver der fortalt detaljeret og medrivende. De forfærdelige levevilkår i skidt og fattigdom går helt ind under huden og op i næsen på læseren. Befolkningens, ikke mindst de bedrestilledes, angst og gøremål, lægernes håbløse situation, det kan ikke fortælles bedre."

Månedsskrift for almen praksis

12-12-2012 Nick Nyland

"Klaus Larsens nye bog er ikke skrevet for læger, men for et bredere publikum. Og der er smæk for de 223 kr. og noget for husarerne fra starten.[...]Dødens teater er en velskrevet bog, der giver anledning til at overveje pålideligheden af de evigtgyldige sandheder i medicinen."

www.tidsskriftet.no

08-06-2012 Ø. Larsen

"[...] Boken er svært leservennlig og levende skrevet. Teksten veksler på en medrivende måte mellom store linjer, detaljer og eksempler. Det er rikelig med gode illustrasjoner. Foran er det en tidslinje som bringer orden i årstallene, og bakerst er det et utdypende noteapparat, litteraturliste og sakregister. Boken er ryddig og god. Dansk medisinhistorie i denne tidsperioden er også norsk medisinhistorie, så dette bør være anbefalt lesning også for norske medisinstudenter. [...]"

Ugeskrift for læger

04-06-2012 Morten A. Skydsgaard

"Der er ingen tvivl om, at Dødens teater udfylder et hul i dansk medicinhistorie. Der er ikke tidligere gjort forsøg på at skrive en samlet fortælling om dansk medicin i 1600-1700-tallet. [...] Larsen er en virkelig god historiefortæller, som veksler mellem fine overflyvninger, historiske rids og velvalgte historiske cases, som giver fortællingen autencitet og nærvær. Dertil skal lægges fine sproglige iagttagelser [...] Bogen kan varmt anbefales til alle læger og alle andre historisk interesserede. Larsen skal have stor ros for sit initiativ, og hans bog fortjener at blive læst."

Sygeplejersken

13-04-2012 Karen Elllen Spannow

"[...] Det er en kulørt beretning, Larsen leverer. Han har en enorm viden om det daværende samfund og et indgående kenskab til sygdomsbehandling dengang. Hans viden serveres i et billedrigt sprog, der giver gode muligheder for at forestille sig, hvordan der var, dengang lægernes ydelser ikke var bedre end markskrigernes, skærstikkernes, broksnidernes og kvaksalvernes. [...] Bogen slutter samme år med beskrivelsen af den første operation i Danmark, hvor der blev anvendt en åben menneske, der gjorde indgrebet smertefrit. et stort fremskridt. En instruktiv tidslinje og herlige illustrationer øger læseglæden."

Kristeligt Dagblad

13-04-2012 Claus Mechlenborg

"[...] Larsen skriver forrygende. Stille og roligt og med gode eksempler fra kilderne fortæller forfatteren om sit emne. Sygdomme og deres symptomer bliver rullet fornemt frem. Med sikker hånd bliver læseren ført gennem kampene på lektorganggene, smerterne hos patienterne og sorgerne hos pårørende. Men også glæderne og succeserne, indtil kirurgen må siges at være fast etableret omkring midten af det 19. århundrede. Bogen er nydeligt illustreret. [...] Klaus Larsen har skrevet en god og meget anbefalelsesværdig bog, som kan læses af de fleste."

Politiken

17-03-2012 Christian Graugaard

"'Dødens teater' er en spændende rejse tilbage til barokkens og oplysningstidens Danmark - en æra, hvis videnskabelige fremskridt med få undtagelser gik i en stor bue uden om Københavns Universitet. Vi kommer tæt på tidens sygdomme og deres hårdhændede behandling, og vi er med ved offentlige obduktioner, barbariske henrettelser, brystkræftoperationer uden bedøvelse, pestepidemier i Helsingør og København og besøg på galeanstalter og lemmestiftelser, hvor sindslidende og udstødte blev brutalt gemt af vejen. Klaus Larsen rekonstruerer flot præludiet til vores egen epokes ekspansive sundhedsvæsen, som langtfra er opstået ud af det blå, men tværtimod har rødder, som er gode at få forstand af. Det er fornem populærvidenskab med højt til loftet og et mere end udtømmende noteapparat. I ' Dødens teater' finder man hverken pincetter eller ærbødige heltekvad, men derimod en tankevækkende beretning om en svunden tid uden antibiotika og ventelistegaranti."

Information

12-03-2012 Georg Metz

"Klaus Larsen, der før har gjort sig positivt bemærket med bogen 'Ve og Velfærd' ( 2007) om de seneste 200 års sygdomshistorie, giver i sin nye bog en grundig indføring i emnet og gennemgår minutiøst og velskrevet sygdom for sygdom, fænomen for fænomen med udblik til den omgivende verden. [...] Klaus Larsen nøjes ikke med en gennemgang af sygdommene og deres historie, men giver en i forhold til bogens omfang forbløffende detaljeret redegørelse for lægekunstens sociale indfatning og patienternes reelle vilkår. Bogen, anbefalet på det varmeste, er med andre ord også en socialhistorie med skyldige beskrivelser af kost og logis betydning."

Dagens Medicin

09-02-2012 Kristian Lund

"Ny krønike om lægernes tidlige historie er et must for alle læger" [...] "Hvis du er læge, så er denne krønike, 'Dødens Teater', om lægernes tidlige historie pligtsstof. Den burde simpelt hen blive en del af pensum på medicinuddannelsen. Selv uddannede læger burde tvangsindlægges til at læse om deres egen historie" [...] "Denne bog handler om lægernes historie, men den handler desværre også om lægernes aktuelle virkelighed. Køb den".

...en fortræffelig bog

Berlingske
Bagsidetekst
"Dødens teater" er en levende fortælling om et stykke spændende dansk kulturhistorie. Om medicinens og kirurgiens først, spæde skridt, før den moderne lægevidenskab tager form, og om de farverige personer, der drev udviklingen. Men også et større portræt af en tid, hvor viden kolliderede med overtro, og hvor både høj og lav måtte kæmpe for at overleve pest, kopper, fattigdom, sult og dårlig ernæring. Det hele begynder i 1645. I Københavns nye anatomiske teater ligger liget af en ung kvinde, som netop er blevet henrettet for utroskab. For første gang i Danmark bliver et menneske dissekeret foran et publikum af lærde og fornemme tilskuere. Herfra pibler historierne frem, og de vidtforgrenede tråde løber til slut sammen i starten af 1800-tallet. Den makabre forestilling i "Dødens teater" er ikke mørk middelalder. Tværtimod er oplysningstiden kommet til landet, og de grufulde anatomiske undersøgelser er lægekunstens første, spæde skridt ind i det moderne – fra vrøvl imod videnskab.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.