• Print

Natur og miljø i pædagogisk arbejde (i-bog)

ISBN: 9788762816374 (i-bog)
ISBN: 9788762815858 (Bog)
Udgivelsesår: 2015
Udgave: 3
Sider: 344
Bestil vurderingseksemplar

Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang. E-nøglen giver adgang til i-bogen i 48 måneder fra aktiveringsdatoen.

Denne bog er tænkt som en bred indføring i, hvordan natur og miljø kan inddrages i pædagogisk arbejde med børn - samt i en vis udstrækning i socialpædagogisk arbejde med unge og voksne. Indholdet beskæftiger sig med den "fri natur", vi kan tage ud og opleve, og det "fysiske miljø", der danner ramme om institutionsliv og daglige læringsmiljøer. I sit emnevalg søger bogen at række længere ud end de fleste almindeligvis definerer naturfag. Det sker i et forsøg på at anskue natur og miljø i et bredt perspektiv og pege på et stort potentiale af muligheder, som kan udnyttes pædagogisk. De mange indgange til fagområdet kan inspirere til videre studier og mangfoldige projekter inden for værksted, natur og teknik. Bogen er primært beregnet til seminariestuderende, men alle med interesse for natur, miljø og pædagogik vil kunne finde inspiration og vejledning. Det gælder ikke mindst pædagoger, lærere, naturvejledere og pædagogiske konsulenter.

Bagsidetekst
Natur og miljø i pædagogisk arbejde er en meget populær lærebog, som her foreligger i 3. reviderede udgave. Siden bogen udkom første gang i 2004, er der sket en rivende udvikling inden for naturpædagogik, naturfag, udeskole, udeliv og naturterapi. Disse nye tendenser har sat sit præg på 3. udgave, som er blevet omarbejdet og tilføjet nye spændende kapitler. Bogen henvender sig til en bred gruppe af læsere i det pædagogiske felt, fra dagtilbud til hele skoleområdet, ligesom den også er meget relevant inden for social- og specialpædagogikken. Den beskriver en række pædagogiske metoder, som indtænker natur og miljø i arbejdet med mennesker under dannelse, udvikling, læring, socialisering og rehabilitering. Som en særlig styrke kæder bogen konsekvent teori og praksis sammen, og den er rig på tips, eksempler og casestudier, hentet fra forfatterens mangeårige erfaringer. Natur og udeliv kan for mennesker i alle aldre have stor betydning for læring, sundhed, trivsel og livsglæde. I det fri kan der skabes uovertrufne rammer for faglig undervisning, sanselig erfaring og personlige oplevelser. Det skaber værdi for det enkelte menneske, men også for samfundet som en helhed. Jo flere, der får indsigt i og værdsætter natur og miljø, desto bedre forudsætninger får vi for i fællesskab at udvikle et bæredygtigt samfund. Derfor lægger bogen vægt på at opleve og nyde naturens kvaliteter på egen krop såvel som det at tilegne sig forudsætninger for at håndtere miljøet med omtanke for økologi og global balance. Natur og miljø i pædagogisk arbejde har i mange år været flittigt læst på landets pædagoguddannelser. Med sin brede tilgang har den skabt faglig fordybelse og inspireret til en mangfoldighed af projekter. Andre professioner med interesse for natur, miljø og pædagogik har ligeledes benyttet bogen og fundet vejledning og inspiration. Med de nye kapitler om ”Udeliv for alle” og ”Naturterapi” appellerer bogen nu i højere grad også til professioner, der beskæftiger sig specifikt med personlig udvikling, naturterapi og rehabilitering af mennesker i naturen.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.